Zonterapi

ZONTERAPI

• Urgammal, naturenlig behandlingsform helt utan biverkningar

• Minskar påtagligt behovet av smärtstillande medel och antibioti

• Stimulerar kroppens egna självläkande förmåga

• Lär dej att respektera kroppens egna signaler

• Kan användas som diagnosmetod dvs utröna varifrån smärtan kommer

HUR GÅR ZONTERAPI TILL?

Med hjälp av fingrarna finner man ut de exakta tryckpunkterna och ger sedan kompressionsmassage på dessa. Varje organ, varje muskel och led i kroppen har sitt speciella reaktionsområde på foten. Foten är, som rubriken om zonterapi i Illustrerad Vetenskap för en tid sedan angav, kroppens "instrumentbräda" och ett sjukt organ avslöjas ofelbart av en smärta i organets reflexpunkt på foten. Man har försökt förklara smärtan på olika sätt, vanligen som "kristaller kring nervändar" och uttrycket beskriver målande hur känslan är d.v.s. en vass, skärande smärta. Det gör alltså ont att få zonterapi, och ändå upplever de allra flesta att smärtan är välgörande och "underkastar sig" gärna både en och flera behandlingar, gärna i kombination med homeopatisk behandling. En del zonterapeuter använder sig av en s.k. "zonpinne" en speciellt format redskap som används för att åstadkomma mesta möjliga tryck på reflexpunkten. Jag anser personligen att detta kan vara "mer våld än nöden kräver" och använder detta redskap i mindre omfattning.

VAD HÄNDER I KROPPEN VID EN BEHANDLING?
Hade vi vetat exakt vad som händer i kroppen och kunnat bevisa det vetenskapligt så hade zonterapi
säkert omgående blivit en viktig terapi inom den allmänna vården. Tyvärr kan man bara mäta effekten genom hur varje patient själv upplever den botande effekten. Troligen är effekten dels en "omkoppling" i hjärnan som gär att smärtsignalerna dämpas och dels sker en stimulans av kroppens egna självläkande krafter så att återhämtning och läkning sätter i gång på ett bättre sätt än vad kroppen själv förmår klara av.

HUR MÅR MAN EFTERÅT?
Omedelbart efter en behandling kan man dels uppleva en viss trötthet och dels kan olika utrensningar sätta igång ganska snart. Kroppen kan ex.vis välja att rensa ut en kronisk sjukdom genom en akut förkylningsreaktion eller liknande.

HUR MÅNGA BEHANDLINGAR BEHÖVS?
Ofta krävs inte så många behandlingar för att man skall må bättre. Regeln kan uttryckas att efter tre behandlingar bör man känna en positiv effekt, men det kan behövas betydligt fler innan en kronisk sjukdom är helt botad .

KAN MAN BLI SKADAD ELLER FÅ BIVERKNINGAR AV ZONTERAPI?
Om behandlingen utföres på rätt sätt och normal behandlingstid inte överskrids blir svaret är ett obetingat NEJ! Att däremot urskillningslöst utföra hård tryckbehandling under läng tid (över 15 minuter) på en och samma reflexpunkt kan skapa överreaktioner eller skada. Många har ex.vis upplevt besvär efter att ha använt den typ av skor eller sandaler som ger punktmassage på vissa zonreflexpunkter.

En urgammal, naturenlig behandlingsform utan biverkningar.Kan påtagligt minska behovet av smärtstillande medel.Kan ibland även användas som hemterapi, och kan även användas som diagnosmetod, för att utröna varifrån en smärta egentligen kommer.